Historia Social Media
Nie jesteśmy agencją Social Media, ale media społecznościowe są nam również bliskie – dlatego powstaje artykuł o tematyce związanej z mediami społecznościowymi. Ponadto obecność w Social Media jest jednym z czynników sprzyjających pozycjonowaniu. Szerzej pisałem o tym w tym artykule: Co to jest pozycjonowanie i na czym polega? W pozycjonowaniu, marketingu i reklamie coraz większą rolę odgrywają właśnie Social Media. Po założeniu strony internetowej, dobrze jest zaistnieć również tam. Nie ma Cię na Facebooku? Nie istniejesz. Prowadzisz salon kosmetyczny? Lepiej pomyśleć o Instagramie. Nie warto też omijać LinkedIn’a szerokim łukiem. Dlaczego tak jest? Jak to wszystko się zaczęło? Jaka jest historia Social Media? Zapraszam do lektury.
Na początku był chaos – czyli jak powstały Social Media?
Budowanie historii mediów społecznościowych trwa już około 42 lat. 18 lutego 1978 Ward Christensen i Randy Suess założyli Bulletin Board System8 (BBS) – który stał się impulsem do rozwoju portali społecznościowych. Nie jedynym, ale bez wątpienia najważniejszym. Dopiero dużo później, bo w 1994, został uruchomiony portal GeoCities9 – założony przez Davida Bohnett’a oraz Johna Rezne’a. 26 października 2009 roku portal ten przestał istnieć. Z tego co wiem, można go dzisiaj uruchomić tylko w Japonii. W między czasie powstał także serwis – SixDegrees.com. Został założony w 1997 roku. Każdy miał tam możliwość stworzenia swojego profilu, wysyłania wiadomości do znajomych ze swojej listy oraz wyszukiwania wśród pozostałych użytkowników ludzi o podobnych zainteresowaniach. Chociaż takie możliwości istniały już wcześniej, to dopiero SixDegrees.com zastosował je wszystkie jednocześnie. Pomimo takich udogodnień i funkcjonalności portal nie przynosił zysków i w efekcie został zamknięty. W między czasie rosła ilość użytkowników Internetu m.in. poprzez łatwiejszy dostęp do komputerów. Powstawały liczne aplikacje, serwisy internetowe czy komunikatory, które traktowane były jako media społecznościowe m.in.: ICQ – pierwszy komunikator wyprodukowany w listopadzie 1996 roku przez izraelską firmę Mirabilis. Firma ta zdawała sobie sprawę z coraz większego przyrostu użytkowników Internetu. Chciała stworzyć coś pomiędzy stroną internetową a miejscem, które umożliwiałoby łatwą oraz darmową komunikację z każdego miejsca na ziemi.
1999 – Google przejmuje Bloggera
Rynek Social Media w 1999 roku zdominował Blogger. Do dzisiaj jest to bardzo silna marka, której niewątpliwie pomogło przejęcie przez Google w 2003 roku oraz zintegrowanie go z najbardziej popularnym googlowskim narzędziem fotograficznym – Picasą10. Blogowanie staje się coraz bardziej popularne, zarówno na świecie jak i w samej Polsce. Powstaje coraz więcej blogów związanych z modą. Swoje blogi zakładają także znani dziennikarze, celebryci a nawet politycy. Blogi są świetnym narzędziem, pozwalającym na komentowanie wydarzeń i rzeczywistości a także na wyrażanie swojego subiektywnego zdania na aktualnie poruszane tematy wśród społeczeństwa. W 2002 powstał portal społecznościowy Friendster. Do maja 2011 funkcjonował jako normalny serwis społecznościowy, po przebranżowieniu stał się portalem dla fanów muzyki i gier. Friendster bardzo dużą popularnością cieszył się w Azji, gdzie w 2008 roku był jednym z najbardziej popularnych portali społecznościowych. W szczytowym momencie liczba zarejestrowanych użytkowników przekraczała 8 mln.
Kto przeszedł do historii Social Media a kto pozostał?
Dalsza historia Social Media budują głównie teraźniejsze serwisy. Obecni giganci, tacy jak: LinkedIn, który powstał w maju 2003 roku, MySpace12 z lipca 2003 oraz najbardziej popularny Facebook, który w lutym obchodzi swoje 16 urodziny. Na początku nikt się nie podziewał, że osiągnie on taki sukces. Tak samo jak jego starsi koledzy zaczynał od dosłownie kilku użytkowników. Do gigantów, którzy mieli wpływ na rozwój i historię Social Media powinniśmy zaliczyć także Twittera, który został założony w marcu 2006 roku. Warto tutaj wspomnieć także o Google, który nie pozostał dłużmy Facebookowi i stworzył swoją platformę społecznościową – Google plus. Miał on swoją premierę 28 czerwca 2011. Niestety Google plus to obecnie…historia.
Pisząc o historii i rozwoju portali społecznościowych nie można zapomnieć o fenomenie Instagrama. Powstał on w 2010 roku. W grudniu tego samego roku twórcy ogłosili, że już milion użytkowników pobrało ich aplikację. W kwietniu 2012 roku Facebook kupił Instagrama za około 1 miliard dolarów.
Michał Modliński
(OSM)