Jak powstał Facebook?
Historia Facebooka
Jak powstał Facebook i jak to się wszystko zaczęło? Dokładnie 4 lutego 2004 na Harvardzie. Mark Zuckerberg stworzył małą, statyczną stronę internetową przeznaczoną wyłącznie dla uczniów uczelni. Pierwotna nazwa Facebooka brzmiała Facemash. Serwis ten zbierał zdjęcia twarzy mieszkańców akademika, umieszczał je obok siebie w parach i proponował głosowanie na bardziej atrakcyjną osobę. Facemash nie przetrwał długo – władze uczelni kazały natychmiast wyłączyć witrynę a Zuckerberga oskarżyła o naruszenie regulaminu uczelni, praw autorskich i prywatności studentów. Twórca portalu nie dał jednak za wygraną i już w kolejnym semestrze stworzył nowy serwis, którego nazwa brzmiała TheFacebook. Na początku na TheFacebook.com mogli rejestrować się tylko studenci Harvardu. Zuckerberg w ciągu doby uzyskał 15 tysięcy użytkowników. Po 2 tygodniach w serwisie zarejestrowała się ponad połowa studentów college. Zuckerberg i współzałożyciele: Dustin Moskovitz, Chris Hughes i Eduardo Saverin zdawali sobie sprawę z tego, że portal ma potencjał dlatego postanowili zmienić nazwę na Facebook, rozszerzyć zasięg serwisu o kolejne uczelnie, aby już w grudniu 2004 zdobyć pierwszy milion użytkowników. W marcu 2008 roku Zuckerberg, znajduje się na 785. miejscu rankingu Forbesa zestawiającego najbogatszych ludzi świata. Został najmłodszym miliarderem.
Ilu użytkowników ma Facebook?
Facebook dzisiaj ma już około 2,41 miliarda użytkowników (według niektórych źródeł nawet 2,7 miliarda). W samej Polsce około 17 milionów użytkowników. Chociaż według Badania Gemius PBI z 10 lipca 2018, w Polsce jest to blisko 21,5 miliona internautów. Ciekawostką jest także to, że w 2018 roku w Internecie pojawiło się ponad 360 milionów użytkowników! Czyli 11 nowych userów NA SEKUNDĘ. Te liczby naprawdę robią wrażenie. Więcej informacji na temat użytkowników Social Mediów w Polsce i na świecie znajduje się w tym artykule: Ilu użytkowników ma Facebook? Czyli Quo Vadis Social Media?
Facebook obecnie
Dzisiaj to już nie jest tylko portal społecznościowy. Jest to gigant internetowy, którego wartość giełdowa w 2018 roku wyceniana była na 588 miliardów dolarów. Facebook jest również posiadaczem między innymi aplikacji WhatsApp oraz Instagram. WhatsApp został zakupiony za 16 milionów dolarów a Instagram za miliard.
Bliski koniec Facebooka
Amerykańscy dziennikarze z „The Economist” snują przypuszczenia i stawiają hipotezy, że koniec Facebooka jest bliski. Upatrują przyczyny w wszechobecnym hejcie internetowym, przemocy a poniekąd w przemianach społecznych i czynnikach psychologicznych. Chociaż niby akcje Facebooka straciły na wartości w czasie największego skandalu związanego z Cambridge Analytica (afera związana z wykorzystaniem danych 87 mln użytkowników Facebooka przez firmę Cambridge Analytica) to wygląda na to, że tak naprawdę użytkownicy Facebooka nie są wcale zainteresowani problemami jakie ma gigant. Dlatego Facebook wciąż utrzymuje dobrą passę i wzrost popularności. Moim zdaniem sytuacja ta raczej szybko nie ulegnie jakieś drastycznej zmianie.
Michał Modliński
(OSM)