Ambient marketing i marketing partyzancki – czym są i dlaczego warto z nich korzystać?
Ambient marketing
Ambient marketing i marketing partyzancki to bardzo szerokie pojęcia, które dotyczą w zasadzie wszelkich niestandardowych form marketingu. W ambient marketingu liczy się niekonwencjonalny pomysł. Coś, co przykuje uwagę odbiorców, zszokuje i zapadnie w pamięć. Zazwyczaj tego typu akcje marketingowe opierają się na jednorazowych realizacjach i wykorzystują w oryginalny sposób dostępną przestrzeń. W ambient marketingu liczy się nie tylko sam layout reklamy, ale przede wszystkim otoczenie i kontekst, w jakim występuje. Często nośnikami kampanii mogą być elementy krajobrazu czy zabudowy, takie jak chodniki, schody, szlabany, drzewa, meble itp. Zaletą kampanii ambientowych jest fakt, że zapewniają głębszą i dłuższa interakcję z odbiorcami. Wywołują szum medialny, zaskakują, ocieplają wizerunek marki i budują więź z potencjalnym klientami. Nie da się ukryć, że te formy reklamy w Polsce są jeszcze mało popularne, ale idzie zaobserwować wzrost zainteresowania zarówno ambient marketingiem jak i marketingiem partyzanckim.
Ambient marketing – dla kogo?
Na działania w duchu ambient marketingu mogą zdecydować się w zasadzie wszystkie marki, które charakteryzuje świeżość, poczucie humoru i odwaga. Należy jednak pamiętać, żeby kampanii ambientowych nie powtarzać zbyt często i nie realizować ich na siłę. Żeby reklama przyniosła oczekiwany rezultat musi być naprawdę wyjątkowo oryginalna i trafnie osadzona w rzeczywistości.
Marketing partyzancki
Marketing partyzancki (ang. guerrilla marketing) wykorzystuje najczęściej niekonwencjonalne środki przekazu, które nie kojarzą nam się z profesjonalnymi kampaniami reklamowymi o dużych nakładach finansowych. Mowa tu między innymi o graffiti, wlepkach, rysunkach na chodnikach itp. O tego typu marketingu mówimy również wtedy, gdy przekaz reklamowy wykorzystuje drastyczne i szokujące obrazy, np. widok krwi. Jego zaletą jest fakt, że do danej usługi czy produktu przypisywane są od razu pewne wartości, a promowany podmiot staje się symbolem dla danej grupy docelowej. Marketing partyzancki sprawdzi się w przypadku niskich nakładów na reklamę, a także w sytuacji, gdy chcemy dotrzeć do odbiorców odpornych na konwencjonalne kampanie.
Marketing partyzancki – dla kogo?
Naszym zdaniem marketing partyzancki sprawdzi się w przypadku marek, które chcą dotrzeć do grupy odbiorców odpornej na reklamę tradycyjną, np. do młodzieży czy do osób nieoglądających telewizji. W Polsce z tego stylu działania korzystały między innymi Frugo, Heyah czy Play. Szokujący przekaz może być też odpowiednim wyborem dla kampanii społecznych, ekologicznych czy politycznych. Podczas przygotowywania kampanii trzeba jednak uważać, żeby nie zszokować odbiorców za bardzo. Zbyt kontrowersyjna reklama może bowiem zrazić odbiorców i przynieść efekt
odwrotny od oczekiwanego.