Co to jest pozycjonowanie i na czym polega?
Co to właściwie jest pozycjonowanie (SEO)?
Pozycjonowanie stron to po prostu budowanie popularności strony www np. w wyszukiwarce Google dążące do uzyskania możliwie najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwarek internetowych. Czyli mówiąc prościej, działania podczas pozycjonowania strony www mają na celu to, aby po wpisaniu w google.pl konkretnej frazy, konkretnego słowa kluczowego – użytkownik otrzymał wynik ze stroną, którą pozycjonujemy. W Polsce najbardziej popularną wyszukiwarką jest właśnie Google.pl, więc za każdym razem, kiedy mowa jest o pozycjonowaniu, w domyśle wszyscy mają na myśli działania w obrębie google.pl.
Zapewne każdy przedsiębiorca czy właściciel strony internetowej zdaje sobie doskonale sprawę z tego, że Internauci poszukujący interesujących ich haseł w wyszukiwarce, zazwyczaj sprawdzają wyniki tylko na pierwszej i ewentualnie drugiej stronie. Dlatego tak ważne jest, aby strona internetowa czy sklep internetowy znalazły się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Na czym polega pozycjonowanie stron www?
Pozycjonowanie (SEO) polega między innymi na:
- działaniach związanych z treściami na stronie www (ilość unikalnych tekstów, częstotliwość i regularność ich dodawania, występowanie słów kluczowych)
- odpowiednim funkcjonowaniu witryny (krótki czas ładowania strony, wersja dla urządzeń mobilnych, zoptymalizowany kod html)
- zwiększeniu popularności strony w Internecie (odnośniki do strony www pochodzące ze stron wysokiej jakości, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, obecność w social mediach)
Powyższe punkty są tak naprawdę tylko wierzchołkiem góry lodowej. Są to po prostu podstawy podstaw. Samo pozycjonowanie jest szeregiem wielu zadań. Jest to proces długotrwały, wymagający ciągłej pracy i monitoringu, którego efekty widać dopiero po jakimś czasie.
Jakie czynniki mają wpływ na wyniki wyszukiwania podczas pozycjonowania strony www?
Działania związane z treściami na stronie wymagają czasu i nierzadko długiego poświęcenia. Jednym z głównych czynników wpływających na wyniki wyszukiwania są właśnie teksty na stronie. Treści w postaci między innymi takich poradników jak ten. Nie na darmo mówi się, że content is the King. Treści na stronie powinny też mieć wysoką jakość, odpowiednią ilość znaków. Teksty powinny być unikalne i przede wszystkim dodawane regularnie na stronę. Raz uzyskane pozycje nie są przyspawane. One fluktuują, zmieniają się – czasami z dnia na dzień. Nie wystarczy stworzyć strony internetowej i napisać oferty w 3 zdaniach lub od 10 myślników. Nie powinno się też kopiować treści pomiędzy działami tylko dlatego, że nie mamy weny na napisanie kolejnego. Pamiętajmy o tym, że konkurencja nie śpi.
Google i jego roboty „chodząc po stronie” biorą pod uwagę, poza wspomnianymi treściami, również to w jakiej kondycji technicznej znajduje się nasza strona internetowa. Jak szybko strona wczytuję się na urządzeniach mobilnych a jak na komputerach stacjonarnych czy laptopach. Google sprawdza czy strona jest responsywna (RWD) – czyli czy dostosowuje się do urządzeń mobilnych. Jest to TURBO ważne, ponieważ w ostatnim czasie jakość strony na urządzeniu mobilnym stanowi podstawę oceny przez algorytmy Google. Jest to po prostu podstawowy czynnik oceny. Warto nad tym punktem poświęcić więcej czasu podczas tworzenia strony www. Czasami lepiej już na samym początku wybrać odpowiedni serwer (hosting) dla naszej strony, aby był szybki i po prostu „nie mulił”. Pamiętajmy aby odpowiednio zmniejszyć zdjęcia i grafiki, które dodajemy na stronę www. Nie wrzucajmy zdjęć prosto z aparatu, które bardzo często mają po kilkadziesiąt MB. Zadbajmy o to, aby strona była „lekka”.
Jednym z głównych zadań podczas pozycjonowania jest również zwiększenie popularności strony w Internecie. W pozycjonowaniu, marketingu i reklamie coraz większą rolę odgrywają także Social Media. Po założeniu strony internetowej, dobrze jest zaistnieć również tam. Nie ma Cię na Facebooku? Nie istniejesz. Prowadzisz salon kosmetyczny? Pomyśl o Instagramie. Nie omijaj LinkedIn’a szerokim łukiem. Zastanów się do jakich portali społecznościowych pasuje Twoja branża. No i wreszcie Google Maps – to już chyba taki must have.
Bardzo, bardzo ważnym elementem podczas zdobywania popularności strony www w Internecie jest także linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Samo pojęcie linkbuildingu to zagadnienie na osobny artykuł w późniejszym czasie. Jednak już na samym początku warto wziąć sobie ten punkt do serca i starać się go wdrażać. Może masz znajomego, który prowadzi biznes, ma stronę internetową i z chęcią doda link do Twojej strony? A może Twoja strona była wykonana przez firmę zajmującą się tworzeniem stron internetowych? Zapytaj o możliwość umieszczenia linka do swojej strony w zakładce „zrealizowane projekty”, „portfolio” itp. Im bardziej wartościowa i „mocna” strona tym lepiej
Koniec języka za przewodnika. Czyli po pierwsze PYTAJ.
Są to podstawowe zagadnienia związane z pozycjonowaniem stron internetowych. Jestem przekonany, że część z tych punktów każdy może zrealizować we własnym zakresie. Chociażby po to, że jeśli zdecydujemy się w późniejszym czasie na zlecenia pozycjonowania profesjonalnej firmie zewnętrznej, to chociaż część prac będzie już wykonana. Ułatwi to na pewno wypłynięcie na głębokie wody.
Warto jednak wziąć pod uwagę to, że pozycjonowanie stron www to usługa, która jest właściwie oparta na wieloletniej pracy pozycjonerów. I warto zaufać ich doświadczeniom. Czasami podejmując się samemu takich działań, możemy swojej domenie wyrządzić więcej złego niż dobrego. Jak najbardziej, myśląc o rozwoju firmy, już na samym początku tworzenia strony internetowej, warto pomyśleć o wszystkich rzeczach, o których wspomniałem w tym artykule. W sieci jest wiele poradników „jak pozycjonować stronę”. Wszystko jednak należy robić z głową. Jeśli czegoś nie wiemy, lepiej po prostu DOPYTAĆ kogoś, kto po prostu zjadł na tym zęby. Koniec języka za przewodnika – czy jakoś tak 😉
Co to jest pozycjonowanie, na czym polega, jakie są techniki, czy warto linkować, czy używać linków nofollow, czy może dofollow, czy warto korzystać z płatnych katalogów? A może „olać” SEO i skorzystać z Google Ads (Adwrods)? Te wszystkie zagadnienia to temat rzeka. Można pisać i pisać. Postaramy się regularnie przybliżać Wam niektóre tematy, wskazywać na różnicę oraz pokazywać plusy i minusy.
Jeśli ktoś ma jakieś pytania – zapraszam do komentowania i kontaktu.
Michał Modliński
(OSM)