Co to jest RTM – Real Time Marketing?
RTM – Real Time Marketing
RTM – Real Time Marketing – to marketing czasu rzeczywistego. Jest to błyskawiczna reakcja marek na jakieś popularne wydarzenie wśród społeczeństwa. Na pewno nie jeden raz spotkaliście się z przykładem RTM na waszych profilach w portalach społecznościowych. Real Time Marketing staje się coraz bardziej popularny, bo przecież każdy chce być częścią najnowszego trendu czy najbardziej aktualnego wydarzenia. Każdy chce być postrzegany jako błyskotliwy, żartobliwy a jednocześnie inteligentny. Dlatego marki konkurują ze sobą w kreacjach RTM. Jest to zdrowa i fajna konkurencja.
Przykłady RTM
Ciekawym przykładem RTM z lutego 2020 roku jest historia pewnego właściciela restauracji w Przeworsku na Podkarpaciu. Opublikował on na swoim profilu na Facebooku taki wpis: „DLA WSZYSTKICH KTÓRYM NIE SMAKUJE NASZE JEDZENIE. NIE PODOBA SIĘ TO WYPIER***LAĆ!!!””
w Internecie oczywiście zawrzało, a marki podchwyciły temat 🙂 Nawet Kabaret Młodych Panów włączył się do dyskusji i napisał – „Haha, Państwo to biją nawet nasze poczucie humoru na głowę :D” Jak się później okazało – to był włam na konto. Marki oczywiście błyskotliwie to wykorzystały i obróciły w żart.
Royal Wedding
Kolejnym ciekawym i bardzo znanym przykładem są RTMy marek podczas królewskiego wesela w Wielkiej Brytanii. Ślub księcia Harry’ego i Meghan Markle komentowany i transmitowany był praktycznie na całym świecie. Tym razem Social Media również nie zawiodły. Spójrzcie:
Ślub miał miejsce w maju 2018 roku, a ja dalej uważam, że niektórym markom udało się w tym dniu stworzyć jedne z lepszych RTMów jakie widziałem. Chociaż Żywiec i IKEA zawsze robią to dobrze. Polecam śledzić ich profile i uczyć się od tych naprawdę dobrych.
Real Time Marketing. Jakie korzyści?
Dobrze trafiony RTM może spowodować wzrost ilości wzmianek o firmie w Internecie, co przekłada się na większy ruch i zainteresowanie. Dobry RTM, który zostanie podchwycony przyczyni się do wzrostu popularności marki wśród konsumentów a pośrednio do zwiększenia sprzedaży. Dobre RTMy angażują odbiorców tworząc viral, a viral tworzy efekt kuli śnieżnej. Dlatego warto być tym pierwszym, choć jest to bardzo trudne. Oczywiście, aby szybko zareagować na RTM nie musimy tego robić tylko i wyłącznie za pomocą Social Media. Możemy wykorzystać również newslettery, reklamy Google Ads, czy reklamy outdoorowe takie jak na przykład baner lub bilbord. Wszystko zależy od sytuacji.
Czy RTM można zaplanować?
Jak sama nazwa mówi – jest to marketing czasu rzeczywistego, ale wbrew pozorom, dobry RTM można również zaplanować. Jeśli wiemy, że zbliża się jakieś ważne wydarzenie, o którym na pewno wszyscy będą mówili – my możemy już planować. Jeśli przeznaczymy na to odpowiedni budżet – możemy być pierwsi. W momencie kiedy inni będą myśleli nad RTMem w czasie rzeczywistym, my będzie już o krok do przodu.
Powodzenia!
Michał Modliński
(OSM)