Młodzieżowe słowo roku 2022
Młodzieżowe słowo roku 2022
Reklama dla młodzieży w świetle bieżacych wydarzeń.
Niedawno zakończyło się głosowanie na młodzieżowe słowo roku – wydarzenie, które zawsze wprowadza zauważalne zamieszanie w branży reklamowej. Wiele marek próbuje przypodobać się jednej z najaktywniejszych grup demograficznych w Internecie czyli nastolatkom tworząc posty używając finałowych słów. Niestety młodzież często nie docenia takich starań w sposób w jaki oczekują tego reklamodawcy i wyśmiewają te mniej udane próby zastosowania ich slangu.
Dlaczego w ogóle warto kierować swoją reklamę do pokolenia Z?
Dlaczego w ogóle warto kierować swoją reklamę do pokolenia Z? Otóż choć większość z nich jest za młodych by posiadać stałe zatrudnienie mają oni duży wpływ na wydatki w ich domostwie, jako iż większość z nich żyje z rodzicami. Według badań aż 41% przedstawicieli tego pokolenia dokonują impulsywnych decyzji zakupowych, co stawia ich na pierwszym miejscu w tym zestawieniu. Blisko 80% z nich zakupiło coś co widzieli w swoich mediach społecznościowych. Z tych powodów na pewno jest to grupa, której nie można ignorować.
Problemy przy adresowaniu reklamy dla nastolatków.
Największym problemem w tworzeniu treści dla pokolenia Z jest to, że większość z nas do niego nie należy. Ich humor i spojrzenie na świat jest często skrajnie inne niż starszych pokoleń. Obecni nastolatkowie od najmłodszych lat byli ze wszystkich stron bombardowani wszelkimi rodzajami reklamowania, ze względu na to wiele z nich jest obecnie w pewien sposób na nie odczulone. Reklamy z reguły skuteczne przy starszych pokoleniach spotykają się z brakiem lub bardzo małą reakcją od młodzieży. Przez wszechobecny dostęp od młodego wieku do dużej ilości bodźców na raz w formie telefonów, telewizji lub komputera, trudno utrzymać ich uwagę chociażby na parę sekund.
Jak osiągnąć pożądany odzew?
Najważniejszą rzeczą w docieraniu z przekazem reklamowym do młodzieży jest elastyczność. Częstotliwość z jaką pojawiają się i znikają nowe trendy w internecie jest wysoka, dlatego nierzadko by dotrzeć do nastolatków niesamowicie istotna jest szybkość reakcji na dopiero wynurzające się tematy. Mimo to reklama dla nastolatków wciąż musi być dobrze przemyślana, gdyż nieumiejętna próba przypodobania się im łatwo zostanie wykryta. Wiele firm gdy zostanie opublikowana lista najpopularniejszych młodzieżowych słów roku często piszą post używając jak największej ilości wyrażeń na liście korzystając z pierwszej znalezionej definicji. Co regularnie kończy się odbiorem innym niż oczekiwanym, ponieważ większość z tych słów ma bardzo sytuacyjne użycie, które ciężko zrozumieć po przeczytaniu krótkiej definicji. Takie nagromadzenie ich wygląda źle dla każdego kto ma z nimi styczność na porządku dziennym. Posty tego typu szybko są zauważone jako nic więcej niż tania próba dobrania się do ich pieniędzy.
Istota zrozumienia odbiorcy.
Kultura nastolatków jest złożona, próba wpasowania się w trendy bez prób jej poznania skazana jest na porażkę. Warto zainwestować czas by zgłębić i zrozumieć w jaki sposób działa Internet dla młodych. Nawet jeśli trendy się zmieniają, to forma atrakcyjna dla tego pokolenia często pozostaje taka sama. Pojęcie co czyniło poprzednie trendy atrakcyjne i tworzenie treści odpowiednio do tych informacji, pozwoli na duże lepsze rezultaty niż ślepe próby replikacji zawartości postów tworzonych i udostępnianych przez młodzież.
Hubert Kasprzak