Słownik pojęć Google Ads
Skróty Google Ads w pigułce!
Co powiecie na słownik pojęć Google Ads? Fundamentalnym elementem przy zdobywaniu wiedzy z zakresu pozycjonowania SEO oraz kampanii reklamowych prowadzonych w Google Ads jest zrozumienie co to w ogóle jest pozycjonowanie i dawny Adwords. Te dwa najważniejsze pojęcia starałem się wyjaśniać w dwóch poprzednich artykułach:
Kolejnym krokiem do zdobywania podstawowej wiedzy z zakresu SEO i Google Ads jest zrozumienie i obycie się z pewnymi pojęciami i skrótami, które są wszechobecne w Internecie. Zdecydowanie posiadanie tej wiedzy ułatwi Wam poruszanie się po forach, czytanie artykułów na blogach oraz generalnie zrozumienie, czasami bardzo trudnej – zwłaszcza dla osób zaczynających swoja przygodę z SEO lub Google Ads – fachowej nomenklatury. W tym celu, również i my, postanowiliśmy stworzyć słownik pojęć SEO i Google Ads. Mam nadzieje, że przyda się Wam nie jeden raz. Zatem Let’s start. Na początek słownik Google Ads.
Słownik pojęć Google Ads
- CPC (cost per click) – chyba jedno z najczęściej używanych skrótów ze wszystkich w słowniku pojęć SEO i Google Ads. Jest to model płatności za reklamy, który polega na tym, że płacimy kiedy jakiś użytkownik kliknie w naszą reklamę. Użytkownik klika w naszą reklamę w sieci wyszukiwania. Następnie przechodzi na naszą stronę internetową – w tym samym momencie naliczana jest opłata za kliknięcie.
- CPA (cost per action) – czyli inaczej mówiąc płatność za akcję. Jest to model płatności za reklamy w sieci, który polega na tym, że płacimy dopiero w momencie, kiedy jakiś użytkownik wykona jakąś konkretną akcję, np. zapisze się do newslettera, wyśle maila, kliknie w link lub pobierze jakiś plik.
- CPM (cost per mile) – jest to model płatności, w którym płacimy za 1000 wyświetleń reklamy. Ilość kliknięć w reklamy nie ma tutaj żadnego znaczenia (w CPC płacimy za kliknięcie).
- CPL (cos per lead) – jest to koszt za pozyskanie konkretnego leada sprzedażowego dla klienta. Reklamodawca płaci w momencie kiedy uzyska konkretne informacje, np. pełne wypełnienie formularza wraz z numerem telefonu.
- CPS (cost per sale) – model płatności za konkretną sprzedaż. Polecasz na swoim blogu jakiś produkt. Użytkownik przekierowany z Twojej strony dokona zakupy w sklepie reklamodawcy – wówczas otrzymasz określoną prowizję (np. wcześniej ustalony procent od wartości produktu)
- CPV (cost per view) – jest to model, który ma zastosowanie np. na YouTube. Koszt jednego obejrzenia reklamy wideo.
- CTR (click through rate) – kolejne ze słów, które jest bardzo popularne w słowniku pojęć Google Ads i które używa się bardzo często. CTR to współczynnik klikalności. Czyli inaczej stosunek między liczbą kliknięć a wyświetleniami reklamy, który mierzy się w procentach. Jeśli reklama miała na przykład 10 kliknięć i 100 wyświetleń, to CTR będzie wynosić 10%.
- PPC (pay per click) – tego skrótu i określenia używa się np. do linków sponsorowanych. Płatność za kliknięcie np. w reklamę tekstową lub baner. PPC używa się też przy wskazywaniu na wszystkie inne działania marketingowe, których rozliczenie odbywa się poprzez kliknięcie. Niektóre agencje nazywają się po prostu agencjami PPC.
- GDN (Google Display Network) – czyli sieć reklamowa Google – to dwa miliony stron www, filmów, wszelkiego rodzaju blogów, portali itp.
- GSP (Gmail Sponsored Promotion) – format reklam w poczcie Gmail, które wyświetlają się w skrzynce odbiorczej na kartach „Oferty” i „Społeczności”.
- ROI (return of investment) – czyli wskaźnik zwrotu z inwestycji. Jest to bardzo ważny współczynnik rentowności. ROI = przychody minus koszty sprzedanych towarów i usług podzielone przez koszty sprzedanych towarów i usług. Umiejętność poprawnego śledzenia konwersji pozwala nam ocenić czy budżet jaki przeznaczyliśmy np. na reklamę w Google Ads jest wystarczający i czy poniesione wydatki przynoszą naszym biznesom po prostu zysk.
- ROAS – (return of advertising spend) – czyli procentowy zwrot z nakładów na reklamę. ROAS = przychód podzielony przez koszt * 100%. Należy pamiętać, aby nie opierać do końca wyników kampanii na wskaźnikach ROI i ROAS bez DOGŁĘBNEJ analizy całej kampanii. Bardzo często okazuje się, że np. frazy brandowe, zawyżają nam wyniki. W teorii ROAS powyżej 100% jest zawsze dobrą wiadomością, w praktyce uzależniony jest trochę od wysokości marży np. w e-commerce.
- Remarketing – rodzaj kampanii w Google Ads. Najprościej mówiąc, są te reklamy, które „podążają” za użytkownikiem. Wchodzimy na jakąś stronę np. z zegarkami, oglądamy ale nie kupujemy. Następnie widzimy reklamę tego samego sklepu na kolejnych odwiedzonych witrynach.
Jeśli będzie taka potrzeba, słownik pojęć Google Ads będzie na bieżąco aktualizowany.
Ostatnia aktualizacja 5.02.2020.
Michał Modliński
(OSM)